helsehelte.dk

Biografi af Edward C. Tolman

Edward Chace Tolman, født den 14. april 1886, var en amerikansk psykolog, hvis forskning og teorier har haft en stor indflydelse inden for adfærdspsykologi og kognitionsforskning. Tolman er bedst kendt for sine banebrydende studier om latent læring og kognitive kort, der udfordrede traditionelle behavioristiske teorier.

Tolmans tidlige liv og karriere

Tolman blev født i West Newton, Massachusetts, og showede tidligt en interesse for akademisk læring. Efter at have modtaget sin bachelorgrad i filosofi fra Massachusetts Institute of Technology i 1911, fortsatte han med at opnå sin ph.d. i psykologi fra Harvard University i 1915.

Efter sin doktorgrad begyndte Tolman sin akademiske karriere ved Northwestern University, hvor han arbejdede som assistent og senere som lektor. I 1918 blev han en del af University of California, Berkeley, hvor han tilbragte det meste af sin karriere.

Edward Tolmans eksperimenter

Tolmans forskning om latent læring og kognitive kort tog sit udgangspunkt i en serie af eksperimenter udført med rotter. Han observerede, at rotterne løste komplekse labyrinter betydeligt hurtigere, når de havde mulighed for at udforske labyrinten uden belønning eller straf. Dette førte Tolman til at konkludere, at rotterne var i stand til at opbygge en kognitiv kortsigtet over labyrinten, som de kunne bruge til at navigere i fremtidige forsøg.

Tolman afviste dermed behaviorismens ideer om, at al læring var resultatet af ydre belønninger og straf. Han hævdede i stedet, at der var underliggende mentale processer som kognitive kort og forventninger, der påvirkede adfærden. Dette gjorde ham til en af ​​pionererne inden for kognitiv psykologi og understregede betydningen af ​​tanker og vaner i menneskelig adfærd.

Tolman-teorien om latent læring

Tolmans teori om latent læring hævder, at læring kan forekomme uden synlige tegn på fremskridt eller øjeblikkelig adfærdsændring. Ifølge Tolman er læring ikke altid synlig, da den kan forblive latent eller skjult, indtil der opstår en passende stimulus til at bringe den frem. Han hævdede, at inddragelse af forventninger, formodninger og repræsentationer var afgørende for forståelsen af ​​adfærdsændring.

Tolmans teorier blev bemærket og respekteret af mange forskere inden for psykologi og inspirerede senere undersøgelser inden for kognitionspsykologi og adfærdsøkonomi. Hans arbejde viste, at mentale processer spiller en vigtig rolle i læring og påvirkning af adfærd, og det lagde fundamentet for mange af de teorier og tilgange, der anvendes i dagens psykologi.

Arv og betydning af Tolmans arbejde

Edward C. Tolman blev anerkendt og respekteret for sit betydningsfulde bidrag til psykologisk forskning. Hans ideer og teorier revolutionerede forståelsen af ​​læring og adfærd og banede vejen for en bredere undersøgelse af kognitive processer og kognitiv psykologi.

Hans arbejde har haft en vedvarende indflydelse på moderne psykologi og har bidraget til udviklingen af ​​kognitiv adfærdsterapi, kognitiv neuropsykologi og kognitiv videnskab. Tolman er stadig betragtet som en af ​​de mest indflydelsesrige psykologer i det 20. århundrede, og hans bidrag til feltet vil fortsat inspirere og informere kommende generationer af forskere.

Referencer:

  1. Hergenhahn, B.R. (2014). An introduction to the history of psychology. Cengage Learning.
  2. Cherry, K. (2018). Edward Tolman and his most significant contributions to psychology. Verywell Mind. Hentet fra: https://www.verywellmind.com/edward-tolman-biography-2795517

Ofte stillede spørgsmål

Hvem var Edward C. Tolman, og hvad var hans bidrag til psykologien?

Edward C. Tolman var en amerikansk psykolog, der levede fra 1886 til 1959. Han var kendt for at være en af ​​de førende teoretikere inden for behaviorisme og kognitive processer. Hans hovedbidrag var inden for teorien om latent læring og udviklingen af ​​begrebet kognitive kort.

Hvad er latent læring, som blev studeret af Edward Tolman?

Latent læring refererer til en form for indlæring, der ikke umiddelbart manifesterer sig i adfærd. Det er et koncept, der blev undersøgt af Edward Tolman i hans eksperimenter med rotter. Han opdagede, at rotter kunne lære en labyrint uden nogen umiddelbar ydre motivation eller forstærkning. Dette indikerer, at læring kan finde sted uden umiddelbar forståelse eller ekstern belønning.

Hvad er kognitive kort, som Tolman introducerede i sin teori?

Kognitive kort refererer til en mental repræsentation af den rumlige struktur eller layout af et miljø. Edward Tolman introducerede begrebet kognitive kort som en måde at forklare, hvordan dyr, herunder rotter, er i stand til at navigere og finde vej i komplekse omgivelser. Dette antyder, at dyr ikke blot reagerer på stimuli, men også danner mentale billeder af deres omgivelser og bruger disse kort til at guide deres adfærd.

Hvad bestod Edward Tolmans eksperimenter med rotter af?

Edward Tolmans eksperimenter med rotter involverede at placere rotter i en labyrint og observere deres adfærd. Han fandt ud af, at rotter, der blev udsat for at finde mad i labyrinten uden ydre motivation eller forstærkning, kunne finde vej selv uden umiddelbar belønning. Dette tyder på, at rotterne havde lært en kognitiv repræsentation af labyrinten og anvendte denne viden til at navigere.

Hvad er hovedtankerne i Edward Tolmans teori om kognitiv læring?

Edward Tolmans teori om kognitiv læring fokuserede på ideen om, at indlæring ikke kun drejer sig om stimuli og respons, men også om dannelsen af ​​indre mentale repræsentationer og kognition. Han mente, at dyrs adfærd kunne være styret af deres udviklede kognitive kort og forventninger.

Hvad er betydningen af ​​Edward Tolmans teori for forståelsen af ​​dyrs adfærd?

Edward Tolmans teori har vigtige implikationer for forståelsen af ​​dyrs adfærd, da den understreger betydningen af ​​kognition og mentale repræsentationer. Det viser, at dyr ikke blot reagerer på stimuli, men også er i stand til at danne mentale billeder og bruge disse til at guide deres adfærd. Dette udfordrer traditionelle adfærdsmodeller, der kun fokuserer på ydre stimuli og respons.

Hvordan bidrog Edward Tolman til udviklingen af ​​behavioristisk teori?

Edward Tolman bidrog til udviklingen af ​​behavioristisk teori ved at introducere begrebet latent læring og kognitive kort. Disse koncepter kritiserede den traditionelle behavioristiske opfattelse af indlæring, der kun fokuserede på ydre stimuli og respons. Tolmans teori peger på, at indlæring også involverer mentale processer og indre repræsentationer.

Hvordan blev Edward Tolman inspireret til at studere kognitiv læring?

Edward Tolman blev inspireret til at studere kognitiv læring, da han opdagede, at rotter i sine eksperimenter kunne lære en labyrint uden ydre belønning. Dette fik ham til at tænke på, om læring kunne være mere end blot en adfærdsrespons og omfattede mentale processer som dannelse af kognitive kort.

Hvordan har Edward Tolmans teori påvirket det psykologiske landskab?

Edward Tolmans teori om kognitiv læring og hans koncept om kognitive kort har været af betydelig indflydelse på det psykologiske landskab. Ved at udfordre den dominante behavioristiske opfattelse af læring har Tolman bidraget til udviklingen af ​​kognitiv psykologi og betonet betydningen af ​​indre processer i studiet af adfærd og læring.

Hvad er nogle kontroversielle aspekter af Edward Tolmans teori?

Nogle kontroversielle aspekter af Edward Tolmans teori omfatter spørgsmålet om, hvorvidt dyr faktisk har mentale repræsentationer og kognitive kort, eller om deres adfærd kan forklares uden at henvise til sådanne koncepter. Mens Tolmans teori har fået bred anerkendelse, er der stadig forskellige perspektiver på dens gyldighed og troværdighed inden for det psykologiske fagområde.

Andre populære artikler: Why You Might Feel More Anxious During SummerHow to Deal With a Narcissistic ParentDiagnosticeringskriterier for fobierForholdet mellem stress og søvnDefinering af et tilfældigt udvalg i forskningAt leve med borderline personlighedsforstyrrelseTemperament: Typer, adfærd, eksemplerFeel Good Foods: Typer, Årsager, Fordele, KostOverview of Paxil for PanikangstThe Reality of ADHD Diagnosis in AdulthoodHerpetofobi eller frygt for krybdyrArrival Fallacy: Vil nå et mål gøre dig lykkelig?De bedste forsikringsselskaber for psykisk sundhedZen MeditationHow to Have Difficult Talks About Your MarriageThe Stress of Working At Home – Work from Home StressHvad skal man gøre, når man er følelsesmæssigt udmattet?Familiebehandling: Definition, typer, teknikker og effektivitetAvoidance Behaviors and AgoraphobiaEr bipolar lidelse en handicap?